Úvahy o založení občanského sdružení, které by sdružovalo zájemce o unikátní horskou železniční trať Most - Dubí - Moldava v Krušných horách spadají do roku 1994, kdy se konaly oslavy 110 let od zahájení provozu na této trati. V té době viselo ve vzduchu cosi negativního, neboť ze strany Českých drah vycházely náznaky o snahách zrušit tuto nezbytnou regionální železniční trať využívanou mnohými lidmi do zaměstnání, škol, či k lékaři, ale především k cestám za rekreací.

Počátkem ledna 1996 byly vytištěny letáčky informující širokou veřejnost o možnosti založení občanského sdružení, které bude podporovat a především propagovat zdejší železnici a její okolí. Bylo podniknuto mnoho kroků, sepsány stanovy a provedena registrace. Dne 19. března 1996 provedlo ministerstvo vnitra registraci občanského sdružení pod názvem Klub přátel krušnohorské železnice Most - Dubí - Moldava. Postupně byl proveden nábor členské základny a to pomocí výzev (nejen) v regionálních sdělovacích prostředcích.

Krátce po zaregistrování došlo k zásadnímu zlomu v činnosti sdružení. České dráhy vydaly depeši ohledně vyloučení provozu traťového úseku Louka u Litvínova - Moldava od 8.00 hodin dne 31. května 1996. Již počátkem dubna jsme byli iniciátory jednání na radnici v Dubí, kterého se zúčastnili zástupci obcí Dubí, Osek, Háj u Duchcova, Lom u Mostu, dále TJ Lokomotiva Teplice lyžařský areál, firma Sanace s.r.o., Severozápadní železniční a.s. a Okresní úřad Teplice – odbor dopravy.

Na první valné hromadě, která se uskutečnila v polovině dubna v čekárně moldavského nádraží, byl zvolen řádný výbor a v podnětné diskusi přijaty závěry, které by měly napomoci trati a podporovat veškeré rozumné dění k záchraně této unikátní železnice.

Koncem srpna téhož roku projel trať měřící vůz, po čemž byl provoz ihned zastaven a vlaky nahrazeny autobusy. V září proběhlo jednání ve městě Hrob, kterého se kromě zástupců obcí, okresů, Regionální rozvojové agentury a Českých drah zúčastnili také zástupci našeho sdružení. České dráhy prohlásily, že pokud by obce přislíbily finanční pomoc ve výši 3,3 milionu korun, jsou schopny uvést trať po nejnutnějších opravách do provozu. Obce tuto částku přislíbily a na jednání bylo odsouhlaseno vyhlásit veřejnou sbírku, ke které se přidal i náš klub a to zorganizováním 1. ročníku turistického pochodu na podporu zdejší železnice, jehož startovné bylo dobrovolné a bylo věnováno ve prospěch uvedené sbírky.

Vedle uvedené činnosti za záchranu železniční regionální dopravy je hlavní pozornost věnována prezentaci a brigádám. V rámci dobrovolných brigád jsme se zaměřili na úsek z Dubí do Moldavy, kde provádíme odstraňování náletových dřevin. Po dohodě s traťmistrem se podařilo vyčistit zadní zhlaví na dubském nádraží a jeho opětovné zprovoznění tak, aby v případě potřeby bylo možné objíždět vlakovou soupravu lokomotivou. Jelikož v posledních letech zaznamenaly náletové dřeviny a nežádoucí vegetace prudký nárůst, zakoupili jsme v roce 2001 postřik na jejich likvidaci a provedli postřik v prostoru dubského nádraží. Také došlo k opravě historických budek před nádražní budovou v Dubí.

V rámci prezentace jsme se zaměřili především na oblast propagační a vydavatelskou. Podařilo se vydat několik tematických pohlednic a ve spolupráci se železničním spolkem Lokálka Group jsme vydali také publikaci Moldavská dráha.

Každoročně připomínkujeme návrh jízdního řádu na „naší“ trati a snažíme se o to, aby byly zajištěny co nejlepší přípoje městské i meziměstské autobusové dopravy i navazující dopravy železniční. Konečnou (více či méně povedenou) podobu jízdního řádu pak zveřejňujeme na svých stránkách. Rovněž u nás můžete najít jízdní řád německé sousedky – tratě Holzhau - Freiberg. Jistě jste si správně všimli, že nám chybí úsek Moldava - Holzhau. Na podporu obnovení tohoto úseku bylo v minulosti organizováno několik pochodů a jízd (pěšky a běžky), strategická jednání však stále nevedou ke kýženému cíli.

Velkým úspěchem bylo zpracování a podání projektu o vyhlášení zdejší horské dráhy za kulturní památku ČR na ministerstvo kultury. Před podáním žádosti projekt podpořily Okresní úřady Teplice, Most a památkový ústav v Ústí nad Labem. Ministerstvo kultury celou žádost společně s projektem pečlivě posoudilo a ke dni 15. července 1998 vyhlásili železniční trať Most-Dubí-Moldava v úseku Louka u Litvínova-Dubí-Moldava za kulturní památku ČR. Aby ne, moldavská horská dráha sice ztratila svůj mezinárodní význam, ale ten turistický neztratila v žádném případě. Na pár desítkách kilometrů překonává 3 viadukty, místy 40 promilové stoupání a 2 tunely. A když budete mít štěstí, průvodčí zhasne světla ve vlaku, až jimi budete projíždět.

Další zajímavou akcí jsou Vánoční jízdy konané v druhé polovině prosince. A mimo jiné proto, že se nemůžeme Vánoc dočkat, specializujeme se spíše na jízdy mikulášské. První takovou jsme uspořádali na netradičním úseku Teplice - Louka u Litvínova - Dubí - Moldava a zpět. Bylo to v roce 1999, na který připadlo i významné výročí 115 let od příjezdu prvního vlaku do Moldavy. Jsou na nich nasazovány historické motorové vozy, nebo historické lokomotivy – motorové i parní a k nim samozřejmě historické vozy, ve kterých příslušníci mladší generace mohou poprvé na své vlastní mladé oči vidět kamna na uhlí, což má i druhou výhodu a sice tu, že jim nebude cestou zima. Zajímá Vás, jaká všechna vozidla jsme už k těmto jízdám využili? Navštivte naši galerii: www.moldavskadraha.cz/galerie/

Akce bývají pořádány ve spolupráci s Depem kolejových vozidel Louny a PJ Most a pozor! Jsou vždy i spojeny s dalším doprovodným programem: ve stanici Hrob v podání divadla v Pytli a ve stanici Moldava pořádáním výstavy a někdy i vystoupením hudební skupiny (např. Kompromis). Ale nejzajímavějším programem je samotná jízda. Ano, samozřejmě i sama o sobě, jízda vlakem je totiž vždy zajímavá, to určitě Vy, naši čtenáři a příznivci víte, ale to není všechno: jízdu mikulášského vlaku vždy doprovází známá trojice Mikuláš, Čert, Anděl. Takže ti hodní se mají na co těšit. A zlobiví koneckonců také, však už byla řeč o tom, že máme ve vozech kamna na uhlí, takže není problém připravit balíčky i pro nezbedné cestující.